Dobitnica si druge nagrade za crtež Fondacije Vladimir Veličković. Šta znači ova nagrada za tebe?
Nagrada za crtež Fondacije Vladimir Veličković je neka vrsta potvrde za moj dosadašnji rad kada je crtež u pitanju i ogroman podstrek za dalje. Premda, moram da priznam da je pohvala na istom konkursu, koju sam dobila 2013. godine, imala izuzetan značaj za mene, prvenstveno zbog činjenice da sam tada još uvek bila na fakultetu, četvrta godina studija. Tada me je to priznanje, koje je došlo sasvim neočekivano, ohrabrilo da nastavim sa započetim, dok je nagrada neka vrsta karike kojom je priča zaokružena.
Iako mi nagrada zaista puno znači, mislim da neko ko se ozbiljno bavi stvaranjam ne bi trebalo da se opterećuje takvim stvarima, niti da juri priznanja, jer dodela nagrade zavisi od previše faktora, subjektivnih mišljenja onih koji odlučuju, okolnosti, možda čak i trenda. Stoga je poražavajuće da se tako nešto doživljava kao imperativ.
Na kraju, ko god posvećeno pristupa radu, neka vrsta potvrde uvek dođe.
U koliko činova su drame na tvojim slikama? I koje teme najviše obrađuješ, „ispisuješ“ crtajući? Od početka karijere okupira te i tema stradalništva kroz istoriju.
Svima nam je jasno da živimo u diktatu konzumerizma, kada se svuda oko nas reklamira lakoća življenja, kada smo opsednuti posedovanjem nepotrebnih stvari koje završavaju na deponijama i po okeanima. Uopšteno gledano, ta neverovatna potreba za materijalnim nas potpuno unižava i poništava kao misaona i duhovna bića, jer to i jesmo po rođenju. Meni nije namera da promovišem pesimizam, što bi lako moglo da se pomis- li, a što prosto ne bi imalo nikakvog smisla, već imam potrebu da posvedočim o vremenu u kom živim, da kao nekakav hroničar vodim evidenciju o događajima koji se svakodnevno smenjuju.
Jer jedna od uloga umetnosti, između ostalog, i jeste da svedoči o jednom vremenu i da pruži obdukcijsku dijagnostiku za neki budući poredak.
Kroz svoj rad nastojim da nataloženi materijal empirijskog upotrebim tako da napravim novu realnost koja se referiše na ovu koju živimo. Jer ona i ne može da bude previše drugačija u odnosu na našu stvarnost. Čovek je sklon padu svake vrste, ali zaboravljajući na mogućnost izlečenja, taj pad biva nezaustavljiv.
Stvaranje u Tamnjanici – verujem da je poseban doživljaj zbog snage prirode, lepote, uslova rada, mirisa lavande. Kakva je saradnja sa Udruženjem Pigmalion i Gorazdom Čukom?
Tamnjanica je nešto apsolutno posebno. To mesto je izmešteno iz svake priče koja čini moju svakodnevnicu. Tamo je vreme stalo, tokom boravka u Tamnjanici, nisam više imala objektivan osećaj da li sam tu sedam dana, sedam meseci ili sedam godina. I meni lično, takva moć tog mesta neverovatno prija, posebno što su nam se životi toliko ubrzali i što se događaji smenjuju neverovatnim tempom. Tamnjanica je izolovana, a potreba za izolacijom je za mene sasvim prirodno osećanje. Gorazd Čuk je čovek koji uvek ima ideju, čovek stalno aktivan i prisutan. Tako da je saradnja sa Gorazdom i Udruženjem Pigmalion uvek bila konstruktivna i plodna, bilo da je u pitanju izlagačka aktivnost ili boravak u Tamnjanici.